Kävijäennätys museokohteissamme 2019

Henkimaailman juttuja Museo Skogsterissa vielä 19.1.2020 asti. Kuva, Roope Sirola.

Hämeenlinnan kaupunginmuseon kolmessa museokohteessa vieraili vuonna 2019 yhteensä 31 287 kävijää. Luku on kaupunginmuseon vuonna 2016 lanseeratun uuden toimintakonseptin kävijäennätys. Nousua vuodesta 2018 tuli 20 prosenttia.

Voimakkainta nousu oli kaupunginmuseon päätoimipisteessä Museo Skogsterissa. Museossa kävi 17 138 vierasta, mikä on 26% edellisvuotta enemmän. Kävijämäärä kasvoi siis yli 3500 henkilöllä. Suurin selittävä tekijä on vuoden 2019 päänäyttely Henkimaailman juttuja, joka on houkutellut museoon uusia asiakasryhmiä. Yliluonnollisen kokemusta käsittelevä näyttely on esillä Museo Skogsterissa vielä tammikuun 19. päivään saakka.

Sibeliuksen syntymäkodissa kävi 8066 vierasta. Nousua vuodesta 2018 tuli 17% tai 1168 henkeä. Lukumaarä on 2000-luvun ennätys lukuun ottamatta Sibelius 150 -juhlavuoden huippua vuonna 2015 (16 000). Kasvu selittyy kotimaanmatkailun piristymisellä sekä koululaisryhmien hienoisella kasvulla. Ulkomaalaisten kävijöiden määrä oli viime vuoden tasolla eli 1100 vierasta.

Palanderin talossa tehtiin kävijäennätys nyt viidentenä vuonna peräkkäin. Vuoden 2019 kävijäluku oli 6083, mikä on 543 henkeä tai vajaat 10% edellisvuotta enemmän. Pitkällä aikavälillä kasvu on ollut huomattavaa, sillä vielä vuosikymmenen alussa museossa kävi vuosittain alle 2000 vierasta. Profiilin nousua selittävät etenkin onnistuneet tuotteet ja tapahtumat, kuten Murhamysteeri museossa ja Palanderin talon talvirieha, sekä kausinäyttelyiden kasvanut vetovoima. Viimeisimmässä joulunäyttelyssä tehtiin jälleen uusi kävijäennätys 1600 vieraalla.

Unohtaa ei sovi myöskään positiivista valtakunnallista trendiä, jonka voi laskea lähteneen alulle lähes 300 museossa pääsylippuna käyvän Museokortin käyttöönotosta 2015. Museot ovat tällä hetkellä suositumpia kuin koskaan. Suomessa tehdään vuosittain yli 7 miljoona museokäyntiä, mikä on lähes 2 miljoonaa enemmän verrattuna Museokorttia edeltäneeseen aikaan.