Siirry pääsisältöön
Hämeenlinnan kaupunginmuseon logo. Siirry etusivulle.
  • English
  • Svenska
  • 日本語
Valikko
  • Etusivu
  • Tule ja koe
    • Kohteet
      • Museo Skogster
      • Palanderin talo
      • Sibeliuksen syntymäkoti
      • Säästöpankkimuseo
    • Liput, aukioloajat ja saapuminen
    • Museokauppa
    • Opastukset
    • Vinkit vierailuun ja esteettömyys
    • Yhteystiedot
  • Näyttelyt
    • Näyttelyt
    • Menneet näyttelyt
    • Verkkonäyttelyt
  • Tapahtumat
    • Tapahtumat
    • Menneet tapahtumat
  • Alueellinen vastuumuseo
    • Alueellinen vastuumuseo
    • Kulttuuriympäristö
    • Aulangon kulttuuriympäristöreitti
    • Adoptoi monumentti
    • Avustukset
    • Lausunnot ja viranomaistehtävät
    • Tupa-tietokanta
    • Paikallismuseot
  • Meistä
    • Ajankohtaista
    • Blogi
    • Historia
    • Kokoelmat
    • Hinnastot
    • Media
      • Näyttelykuvat
      • Tapahtumakuvat
      • Yleiskuvat
  • Suomi
  • English
  • Svenska
  • 日本語

Säätyläisten lastenhoitokulttuuri Suomessa 1700-luvulla

Julkaistu
24 marraskuun, 2023
Kategoriat
Yleinen

Teksti Annaliina Granqvist, museolehtori, Hämeenlinnan kaupunginmuseo, 2023

Lasten kasvatusta sääty-yhteiskunnassa

1700-luvulla sääty-yhteiskunta määräsi jokaiselle ihmiselle hänen paikkansa, ja sen mukaan määräytyivät myös lasten kasvattamisen käytännöt. Lähes kaikki perheet kasvattivat pikkulapset kotona, mutta ylemmät luokat, joista käytettiin nimitystä säätyläiset (ståndspersoner) – mm. aateliset ja aatelittomat kartanonherrat, upseerit, korkeat virkamiehet ja rikkaat porvarit – palkkasivat usein tehtävään ulkopuolista apua. Lapsia hoiti ensin imettäjä ja sitten lastenhoitaja, ja heitä opetti usein jo varhaisesta iästä alkaen kotiopettaja.

Säätyläisäiti ei 1700-luvulla useimmiten imettänyt lapsiaan, sillä sitä ei katsottu hänen tehtäviinsä ja asemaansa sopivaksi. Rouvan oli usein matkustettava ja edustettava miehensä rinnalla tai sitten hoidettava kotikartanoa ja synnytettävä lisää lapsia. Monissa Euroopan maissa, kuten Ranskassa, aatelis- ja porvarisperheillä oli tapana lähettää lapsi maaseudulle imettäjän hoiviin. Tämä oli vaarallista aikaa lapsen elämässä, sillä imettäjä saattoi rahapulassaan ottaa enemmän lapsia kuin pystyi hoitamaan.

Meillä pohjolassa oli – vastasyntyneiden onneksi – tapana palkata säätyläiskoteihin oma imettäjä eli amma, jonka valintaan kiinnitettiin tarkkaa huomiota. Hän oli usein esimerkiksi kartanon alustalainen, jolla oli omakin lapsi imetettävänä. Hänen oli myös oltava siisti ja hyväkäytöksinen, sillä lapseen uskottiin kulkeutuvan äidinmaidon mukana imettäjän tapoja. Imettäjien käyttöä vastustettiinkin toisinaan sillä perusteella, että eliitin lapsiin kulkeutui ”karkeita” tapoja imettäjän äidinmaidon mukana.

Viaporin linnoituksen upseerin, kapteeni Carl Tersmedenin päiväkirjassa on säilynyt kuvaus imettäjän hankkimisesta 1700-luvun säätyläiskotiin. Tersmeden tiedusteli vuonna 1752 Helsingin kaupunkiseurakunnan ruustinnalta Anna Fortelialta pian syntyvälle esikoiselleen sopivaa imettäjää. Kapteeni hoiti asiaa itse, koska rouva Tersmeden kun oli hänen mukaansa ”ujo ja tietämätön” tällaisissa asioissa. Tarkoituksena oli löytää ”terve ja ketterä, vasta lapsivuoteesta päässyt nainen, joka voisi jättää oman lapsensa jonkun toisen vaimon hoitoon ja tulla imettäjäksi kartanoon”. Raha ei ollut este. Tässä tapauksessa näkyy hyvin imettäjäkulttuurin aiheuttama kierre, jossa talonpoikaisnainen lähtee rahaa ansaitakseen imettäjäksi kartanoon ja joutuu etsimään omalle vauvalleen hoitajan ja luopumaan rintaruokinnasta.

Uusia tuulia äitiyskeskustelussa

1700-luvun lopulla alkoivat äitiyskeskustelussa puhaltaa uudet tuulet, ja myös säätyläisnaiset alkoivat imettää, mikä olikin yksi parhaista keinoista ehkäistä lapsikuolleisuutta – ja toimi samalla kätevänä ehkäisykeinona. Kun imeväiskuolleisuus 1800-luvulle tultaessa laski, perheet alkoivat vähitellen tietoisesti rajoittaa lastensa määrää. Samalla myös naisten terveydelliset riskit vähenivät, kun raskauksien määrä pieneni ja lapsivuodeaika lyheni.

Imettäjän jälkeen lapsia kasvattivat yleensä alustalaisten keskuudesta valitut teini-ikäiset lapsenpiiat. Joissakin perheissä lastenhoitajina oli myös yläluokkaisia ”mamselleja”, naimattomia ja varattomia säätyläisnaisia, jotka joutuivat elättämään itsensä työllä. He olivat usein köyhien aatelismiesten tai pappien tyttäriä, joille mamsellina toimiminen oli yksi harvoista sosiaalisesti hyväksytyistä työpaikoista.

1700-luvun säätyläislapsilla oli nykyaikaisilla termeillä ajatellen ”lapsuutta” ehkäpä enemmän kuin talonpoikien tai maaseudun tilattoman väestön lapsilla, vaikka kotiopetus alkoikin heillä varhain. Varakkaassa perheessä lapset saivat vapaata leikkiaikaa, kun taas maatilojen ja torppien lapset joutuivat mukaan maatilan töihin jo hyvin nuorina. Säätyläislapsille hankittiin leluja ulkomaita myöten: keinuhevosia, tinasotilaita, nukkeja ja nukenastioita, soittimia, pelivälineitä ja pieniä kodinhoitoa opettavia esineitä kuten mankeleita ja rukkeja. Lelujen oli tarkoitus valmentaa lapsia heidän tuleviin toimiinsa upseereina ja kartanonrouvina.

Kun lapset kasvoivat yli taaperoiän, pojille hankittiin mielellään kotiopettaja ja tytöille kotiopettajatar. Koska ranskan kieli oli aateliston kansainvälinen kieli, oli aito ranskalainen opettaja – monsieur tai mademoiselle – varakkuuden ja vallan symboli. Sellaisen palkkaaminen tuli kuitenkin kalliiksi, etenkin kun ulkomaisista opettajista oli 1760-luvulta alkaen maksettava 200 hopeataalerin vuotuinen vero. Myös ranskalaisten opettajien katolilaisuus oli ongelma, sillä Ruotsin valtakunnassa lasten oli tietenkin saatava tiukka luterilainen kasvatus. Suurin osa opettajista olikin kotimaisia.

Kotiopetuksen ja kouluopetuksen välillä oli jännitteitä. Osa ajan oppineista kritisoi lasten kotiopetusta ja näki sen vain helppona tienä hoitaa lapsen opetus kouluihin lähettämisen sijaan. Aatelisto taas pelkäsi, että kouluun lähetetyt lapset saattaisivat joutua ”alempisäätyisten” opettajien komenneltaviksi.

Tieteeseen perustuvaa lastenkasvatusta

1700-luvulla keskusteltiin ja kirjoitettiin paljon lasten kasvatuksesta. Kenties tunnetuin tuon alan teos oli ranskalaisen valistusfilosofin Jean-Jacques Rousseaun Émile ou de l’education (1762). Rousseaun mukaan kasvatuksen tuli lähteä luonnonmukaisesti lapsen omista tarpeista ja kyvyistä. Kirja keskittyi pojan, Émilen, kasvatukseen, mutta käsitteli yhdessä luvussa myös tyttöä, Sophieta.

Myös Suomessa muun muassa Turun akatemian professori Henrik Gabriel Porthan pohti poikien kasvatusta. Tyttöjen kasvatus nähtiin vaikeampana kysymyksenä. Tyttöjen oppimiskykyä pidettiin poikia huonompana ja heidän syvempää opettamistaan tarpeettomana, sillä tytöistä tuli – säätyyn katsomatta – ennen kaikkea kasvattaa hyvä äitejä ja vaimoja. Tätä näkemystä alkoivat oppineet 1700-luvun loppupuolella kuitenkin jo kyseenalaistaa.

Saatuaan perussivistyksensä kotiopettajalta säätyläispoika oli mahdollista lähettää koulutielle, joka johti lopulta yliopiston kautta korkeaan virkaan armeijassa tai valtion koneistossa. Tyttöjen koulunkäynti kodin ulkopuolella tuli laajemmin mahdolliseksi vasta 1800-luvun pensionaateissa. Ne olivat kodinomaisia sisäoppilaitoksia, joita usein johti entinen kotiopettajatar. Esimerkiksi Hämeenlinnassa saksalaissyntyinen pastorinrouva madame Ahlberg piti säätyläisperheiden suosimaa tyttöpensionaattia jo 1810-luvun alussa.

Suomi sijaitsi sen verran syrjässä Ruotsin valtakunnan keskuksesta, että täkäläinen aatelisto osallistui luultavasti lastensa kasvattamiseen keskivertoa enemmän. Tukholman hoviaateliset elivät usein erossa perheistään, jotka asuivat kartanoissa maaseudulla, ja he saattoivat tavata lapsiaan vain lyhyesti hovipalveluksensa väliaikoina. Suomessa elettiin huomattavasti vaatimattomammin ja perhekeskeisemmin. Lasten sairastuessa heitä hoivasi usein äiti itse palveluskunnan sijaan, eikä isänkään roolia lastenhoidossa aina väheksytty. Ruustinna Elisabeth Collan Iisalmesta kirjoitti kälylleen vuonna 1821: ”Toivoisin tietäväni hänestä [vastasyntyneestä] etenkin, oletteko opettaneet hänet hyvätapaiseksi, jotta hän antaa Äitinsä nukkua päivisin, ja jos isä kiikuttaisi vähän kehtoa öisin, ei sekään olisi pahitteeksi”.

Hämeenlinnan kaupunginmuseon blogi

Tämä blogitekstimme liittyy näyttelyymme ”Sylit – Kuka lapsen hoitaa?”. Näyttely on esillä Museo Skogsterin Sopessa 28.1.2024 saakka. Tervetuloa tutustumaan!

Lisätietoa näyttelystä
Museo Skogsterin avoinnaoloajat ja yhteystiedot
1700-luvun asussa lapsi istuu tuolilla ja katsoo kohti.
Isal Wacklin: Taiteilijan poika Isak Edvard Wacklin, 1757, Alkuperäinen teos öljy kankaalle. Kuva: Kansallisgalleria Romu

Sitaatit:

Imettäjästä: Viceamiral Carl Tersmedens Lefnadsjournal, vol. X, s. 182-184. (Espoon kaupunginmuseon arkisto)

Elisabeth Collan -sitaatti: Kirsi Vainio-Korhonen: Sophie Munsterhjelmin aika – Aatelinaisia ja upseereita 1800-luvun Suomessa. SKS Kirjat, 2016.

Kirjallisuutta aiheesta:

Kirsi Vainio-Korhonen: Sophie Munsterhjelmin aika – Aatelinaisia ja upseereita 1800-luvun Suomessa. SKS Kirjat 2016.

Kirsi Vainio-Korhonen: Sophie Creutzin aika. SKS 2008.

Sonja Aarniola: Säädynmukaista opetusta: Mamsellit ja kotiopettajat säätyläisperheissä Turun seudulla 1700-luvun lopulla. Helsingin yliopisto 2015. Pro-gradu.

Annaliina Granqvist: 1700-luvun puolenvälin taloudenhoitajattarien toimenkuva ja sosiaalinen asema Carl Tersmedenin päiväkirjan valossa. Helsingin yliopisto 2020. Pro-gradu.

Ikkunan takana lapsi 1700-luvun asussa ja kiharaisessa peruukissa pitää kädessään saippuakuplaa ja toisessa kädessään pilliä.
Jean-Georges Wille, L’Observaterus Distrait – saippuakuplilla leikkivä poika, 1766, Museovirasto, Antellin kokoelmat, Collanin kokoelma, kuva: Kansallisgalleria / Ilkka Heikkinen

Hämeenlinnan museo logo.
  • Museo Skogster
  • Säästöpankkimuseo
  • Sibeliuksen syntymäkoti
  • Palanderin talo
  • Liput, aukioloajat ja saapuminen
  • Media

Seuraa meitä

© 2023 Hämeenlinnan kaupunginmuseo