Museokeskiviikko: Keskimääräistä parempi kuljettaja
24.11.2021 klo 17.00 Museo Skogster, Raatihuoneenkatu 8, Hämeenlinna
FT Marko Nenonen: Keskimääräistä parempi kuljettaja – Liikenneonnettomuudet ennen, nyt ja tulevaisuudessa
Kun autoilu yleistyi länsimaissa yli 100 vuotta sitten, liikennesääntöjä ruvettiin vasta luomaan. Uudet säännöt muuttivat kansalaisten ja virkavallan suhdetta. Siihen saakka poliisi oli valvonut etupäässä juoppoja rähisijöitä sekä jahdannut varkaita ja väkivaltarikollisia. Mutta auton omistajat olivat mielestään kunnon väkeä, ja käytäntöön tullut liikennevalvonta suututti heidät. Miksi poliisi vahtii meitä, kunnon kansalaisia, eikä rikollisia!
Jokaisen uuden liikennemuodon syntyessä turvallisuus on heikentynyt kahdella tavalla: uutta liikennemuotoa ei ole vielä kehitetty turvalliseksi eikä se vielä sovellu joustavasti muun liikenteen joukkoon.
Vielä 1970-luvun alussa Suomi oli tieliikenteessä hyvin vaarallinen maa. Pahimpina vuosina maantieliikenteessä kuoli kolme ihmistä päivässä. Sitten turvallisuustyössä onnistuttiin, ja Suomi kiri hetkeksi kaikkein turvallisimpien autoilumaiden joukkoon. Kuitenkin 2000-luvulla liikennekuolemat ovat vähenneet hitaammin kuin useimmissa muissa länsimaissa ja jääneet korkeammalle tasolle. Vain joka kolmas päivä on sellainen, jolloin kukaan ei kuole tieliikenteessä.
Nuoret miehet ovat aina olleet yliedustettuina onnettomuustilastoissa kaikissa maissa. Nykyään näyttää siltä, että nuoret naiset voivat ennen pitkää paljossa saavuttaa heitä. Osa maantieliikenteen vaaroista on aina samoja, kuten ylinopeus ja juopuneena ajaminen.
Vaikka liikenneturvallisuus on yleisesti parantunut, on syntynyt myös uusia uhkia. Polkupyöräonnettomuudet kasvoivat pitkään, kun polkupyöräily yleistyi. Myös uudenlaisen sähköpyörä- ja potkulautaliikenteen sovittaminen turvallisesti niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden joukkoon on vaikeaa.
Länsimaissa alkoholin lisäksi muut päihteet ovat usein jo jopa rattijuoppoutta yleisempi ongelma, etenkin kaupungeissa.
Dosentti Marko Nenonen on Tampereen yliopiston yliopistonlehtori. Hän on kirjoittanut useita teoksia eri aiheista, mm. noitavainoista Euroopassa, työttömyyden historiasta ja liikenteen historiasta. Hänen uusin teoksensa on ”K niin kuin katastrofi. Länsimaiden seitsemän tulevaisuutta” yhdessä Rami Kankaan ja Mari Välimäen kanssa (Atena 2021). www.markonenonen.com.